Information is not music…

Artur Machlarz ByArtur Machlarz

Information is not music…

„Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is the best…” – Frank Zappa.

Informacja nie jest ani miłością ani muzyką, ale muzyka zawsze zawiera pewne informacje. Podobnie jak słoje drzewa mogą powiedzieć coś o jego wieku, tak i utwór muzyczny może być przynajmniej nośnikiem informacji o samym sobie, informacji, która pozwala na identyfikację i opis dzieła oraz jego porównywanie z innymi utworami.

Żyjemy w XXI wieku, w formie elektronicznej dostępnych jest coraz więcej utworów – jaki jednak mielibyśmy pożytek z digitalizacji muzyki, jeśli nie potrafilibyśmy skutecznie przeszukać i opisać zbiorów? Oczywiście proces digitalizacji nie obejmuje tylko przeniesienia utworu z jednego nośnika na inny, ale także wprowadzenie szczegółowych opisów dzieła: stylu, autora, wykonawcy, daty utworzenia itp. Stanowią one podstawę indeksowania zbiorów w katalogach i wyszukiwarkach. Na podstawie zbieżności takich opisów, podobieństwa tagów oraz historii preferencji użytkownika wybierane są kolejne utwory w serwisach streamingowych typu Spotify, Deezer czy Pandora. Interesującym przypadkiem w tej trójcy jest Pandora zatrudniająca muzycznych ekspertów tagujących utwory w sposób, który możliwie precyzyjnie opisze istotne dla słuchaczy cechy utworu. Na przykład: „funky rhythms„, „lead electric bass„, „a lively tenor sax solo„, „aggressive drumming„, „strong melodies” itp.
Pracowników zatrudnionych do tworzenia takich opisów w Pandorze jest około 500. Poświęcają podobno przynajmniej pół godziny na każdy utwór a baza Pandory zawiera około 1,5 mln dzieł, co i tak stanowi tylko niewielką część muzyki dostępnej w wersji cyfrowej. Czy nie dałoby się tego procesu …zautomatyzować? Dlaczego nie. Zauważyliście pewnie, że wyszukiwarka grafiki Google umożliwia wyszukiwanie podobnych grafik za pomocą samej grafiki a nie jej opisu. Od paru lat podejmowane są próby zrobienia czegoś analogicznego dla dzieł muzycznych. Eksperci Pandory opierają się na własnej wiedzy interpretując, opisując i klasyfikując utwory. Dzięki różnym metodom analizy muzyki i możliwości ich opisu w języku cyfrowym możemy bez udziału ekspertów ocenić takie cechy sygnału jak barwę dźwięku, częstotliwość, wysokość tonu oraz własności wyższego rzędu: harmonię, rytm, dynamikę, melodię. Informacje, które zawarte są w utworach możemy w automatyczny sposób wydobyć z samych dzieł i zinterpretować je w ustalony, standardowy sposób. Automatyzacja procesu rozpoznawania instrumentacji, autora, wykonawcy oraz rozpoznawania potencjalnych emocji jest trudna do wyobrażenia. „Czynnik ludzki”, wiedza, doświadczenie i wyczucie, są w tym przypadku (najprawdopodobniej) niezbędne. Jednak pewna część analizy muzykologicznej leży w zasięgu odpowiednich aplikacji i mogłaby być podstawą wyboru plików ze zbliżoną charakterystyką. Czy serwisy streamingowe byłyby dzięki temu jeszcze bardziej atrakcyjne? To już zupełnie inna kwestia.
Czy dzieła muzyczne są nośnikami innych informacji niż informacja o samych sobie? To sprawa dyskusyjna: wybierzcie, posłuchajcie i zastanówcie się. Dla niezdecydowanych utwór, z którego pochodzą wspomniane słowa Zappy: „Packard Goose” z płyty „Joe’s Garage Acts II & III” (1979).
PS. Pandora jako serwis streamingowy moim zdaniem jest bezkonkurencyjna. Niestety jeśli mieszkamy poza terytorium US, Nowej Zelandii lub Australii, nie mamy bezpośredniego dostępu do tej aplikacji. Musimy w związku z tym pomóc sobie narzędziami dbającymi o odpowiednie ustawienia proxy, np. Proxmate albo inne dodatki do Firefoxa, Chrome lub Opery. W przypadku Proxmate, po instalacji należy wybrać „channels” i tam znaleźć Pandorę (oraz wiele innych serwisów, do których dostęp możemy mieć zablokowany ze względu na lokalizację). Usługi w rodzaju Proxmate często bywają płatne (niezbyt wysoko), radzę najpierw przetestować.
(AM)

O autorze

Artur Machlarz

Artur Machlarz administrator

Od 2005 pracuje jako infobroker, zajmuje się wyszukiwaniem i opracowywaniem informacji. Specjalizuje się w tworzeniu unikalnych baz danych. Jako pracownik naukowy zajmuje się modelami przetwarzania informacji w systemach rozproszonych. Lubi się wspinać i grać na kontrabasie.

Odpowiedz

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.